søndag 27. oktober 2013

Noen høydepunkter sør for Themsen


London er en favoritt jeg alltid har likt å komme tilbake til og utforske forskjellige deler av. Denne gangen Southbank. Togturen på to timer fra Brussel er absolutt overkommerlig på en fredags ettermiddag.















Borough market
Jeg har selvsagt klart å bevege meg sør for Themsen ved ulike anledninger når jeg har vært i London. Av ulike nokså dårlige unnskyldninger har jeg aldri klart å komme meg til Borough Market. Før nå.  Borough Market er Londons mest kjente matmarked, og akkurat det er ikke uten grunn. Det skal godt gjøres å ikke finne god mat der. Er du turist og har vanskelig for å ta med ting hjem har de en rekke kafeer, restauranter og barer som du kan prøve - eller snack deg gjennom de ulike små bodene som serverer street food av ymse slag. Selv om markedet bare har oppe til 17-18 om jeg husker riktig, er en rekke av restaurantene oppe til minst 23.

Markedet har en rekke små forhandlere av britisk og europeisk (i hovedsak) ost, fisk, kjøtt og andre delikatesser. Det bugner av sesongens frukt, grønnsaker og økoprodukter. Det er ikke vanskelig å se at Mathallen har hentet inspirasjon herfra. Heldigvis slipper vi å velge mellom de to. When in London osv.   


Forsøk å komme så tidlig som mulig. Her er det gode muligheter for å spise frokost og deretter ta turen videre til Tate Modern som ligger rett borti gaten. Men ikke før du har tatt en kaffe.







Monmouth Coffee

Her er køen lang. Alltid kan det virke som. Men dette er virkelig verdt det. Første gang jeg snublet over Monmouth var da jeg traff en fyr med en espressobar på hjul på en kirketrapp i Clerkenwell. Jeg kom i snakk med han og kjøpte en usannsynlig god kaffe og ikke minst en hel kilo nybrent arabica som jeg tok med hjem til Norge. Ved Borough market har de imidlertid en svært populær kafe med kvalitetskaffe og hyggelige bakevarer. Prøv en "bread basket" og få en kontinental frokost i hyggelige omgivelser. 










Wright Brothers' Oyster Bar
Ved ankomst fredag kveld må jeg medgi at jeg lurte litt på hvor jeg skulle spise uten å ha tenkt noe nærmere på dette på forhånd. Svaret ble å ta turen til Borough Market etter å ha fått med meg at det skulle være en østersbar der. Menyen var enkel, men begrenset seg ikke bare til østers. Med et middels stort skalldyrsfat til to for 40 £ ble første kveld en stor suksess. Hyggelige servitører, god mat og ikke minst fikk vi smaksprøver på sneglene før vi forsøkte oss på den gjorde dette til en usedvanlig hyggelig kveld i uformelle omgivelser. 











Jose
Rett i nærheten finner du tapasbaren Jose også - og den spanske restaurante Pizarro. Begge Jose Pizarros steder. Bra stemning og god mat sies det å være på begge. Selv har jeg bare forsøkt den nokså intime tapasrestauranten. Selv om stedet er mye omtalt er nok området fremdeles mest besøkt av de lokale uten at det gjør at de behandler turister dårligere av den grunn. Tvert i mot fikk jeg spesial-calamares, da jeg ba om det selv om de egentlig ikke hadde det på menyen. Ikke mange minutter etter at jeg hadde spurt om calamares med påfølgende negativ tilbakemelding dukket calamaresen likevel opp. Og den vil jeg si er den beste jeg noen gang har smakt. Siden vi stod rett ved det åpne kjøkkenet (vi foretrakk å stå selv om de var svært behjelpelig med å tilby sitteplass da det ble ledig) hadde vi god mulighet til å småprate med både servitør og kokk selv om de var travelt opptatt. Her var ingen for travelt til å slå av en prat om god mat. Stemningen i seg selv gjorde dette til et sted jeg absolutt kan ta turen tilbake til. 






Citizen M Southbank
Det er vært å ta turen Southbank uten å bo der, men området rundt Borough Market har mye å by på, og kan godt være utgangspunkt for London-turen. Denne gangen bodde jeg på et stilig hotell (med et særdeles trangt bad) - Citizen M Southbank som hadde en usedvanlig godt besøkt bar til hotell å være på kveldstid. Kanskje ikke så rart med moderne interiør og kunst som er få budget boutique hotel forunt.







Tate Modern
Hvis du liker moderne kunst eller bare trenger en pust i bakken - Tate Modern er virkelig et godt museum. Som de fleste museene i London (med unntak av Satchi-museet) er den permanente utstillingen gratis. Du kan gi et frivillig bidrag og de har ofte separatutstillinger som du betaler ekstra for. I øverste etasje ligger det en hyggelig restaurant og bar med pent interiør og ok mat eller bare en kaffe om du kun vil nyte utsikten over London. 

Personlig må jeg si at jeg ble overrasket over hvor utrolig hyggelig dette området var ettersom jeg kun har vært på Tate Modern uten å ta turen i nærområdet tidligere. Her kan man absolutt ha en dag eller to i storbyen uten å føle at det er en storby overhodet. 

Det er greit å vite at jeg allerede har booket for januarsalget. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar