søndag 6. oktober 2013

Det daglige brød - den ukentlige lunsj...




 

Hvis du liker storbyweekender er sjansen for at du har vært innom Le Pain Quotidien stor, sannsynligheten for at du likte det like stor og at du ikke kan uttale det i alle fall tilstedeværende. Den daglige brød er på alle måter enklere. Kafeen har vært min favoritt siden første gang jeg var i New York for noen år siden. Jeg må innrømme at jeg etter det ble litt skuffet da jeg var ved Covent Garden og oppdaget at det var en kjede. Da jeg kom til Brussel ble jeg imidlertidig overrasket over at kjeden faktisk har belgisk opphav.  Kjede eller ikke stedet er veldig trivelig om du har tid til en lengre frokost, lunsj eller brunsj. Så lenge kvaliteten opprettholdes er det ikke avgjørende for mitt frokostvalg. 

Har du ikke tid til å sitte ned er utvalget av bakevarer til å ta med hjem godt. I tillegg har de et utvalg av økologiske produkter som kornblandinger, syltetøy og andre matvarer- og i tillegg bøker med sine egne oppskrifter.  Et fint sted å stikke innom også for vertinnegaver. I Brussel finnes kafeen i en rekke av de mest kjente områdene. Grand Sablon (antikvitetsområdet), Rue Dansaert (handlegaten i sentrum), Avenue Louise (handlegaten på vei inn mot sentrum) og en ved Merode for å nevne noen. Jeg har som regel vært på den i Avenue Louise siden den er i nabolaget. Hyggelig og avslappet atmosfære og god service. 

Del et langbord med frem til nå ukjente eller finn et mer tilbaketrukket for en kjærestelunsj. Som de fleste steder i Brussel er det vanskelig å føle seg ensom og lett å komme i kontakt med naboene når de spør om du kan sende aprikossyltetøyet. 

Ingenting er som en lang frokost her med en avis, en brødkurv og det ulike pålegget som står på bordene. Kontinental luksus. Du kan få egget ditt akkurat slik du liker det, god kaffe på presskanne, en rekke ferskpressede juicer. Og selvsagt lettere frokosttyper som yoghurt eller havregrøt. Om sommeren kan du sitte ute på terrassen i bakgården, men interiøret er kanskje enda hyggeligere innendørs. 

Husk å spare litt plass til en av de lekre kakene til dessert...

Og sånn snegler søndagen seg forbi. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar