fredag 4. oktober 2013

Cafe Belga ved Flagey-plassen


Her begynner jeg. Midt i historien.

Etter å ha funnet en hyggelig leilighet i et nyoppusset art noveau-bygg i bydelen Ixelles, har jeg etter kort tid funnet ut at utgangspunktet for et godt opphold i ex-patbyen Brussel intet mindre enn perfekt. Det første man trenger er noe å spise, gjerne i nærheten av bopel før man går litt mer systematisk til verks med å utforske resten av byen. Det er det gode muligheter for i Ixelles. Det er nærliggende å begynne på Place (Eugène) Flagey, litt sør for sentrum og et godt spydkast fra min base.
Flagey som det ofte blir forkortet til er oppkalt etter bydelen Ixelles tidligere borgemester, og huser er i dag et sentralt knutepunkt i denne delen av Brussel. På lørdager forvandles plassen til et marked, og som så mange andre "squares"7plasser/places i Brussel er også denne omringet av hyggelige kafeer og restauranter. Den mest kjente er nok Café Belga   som nærmest er for institusjon å regne og ble bygget i den nasjonale radiostasjonens tidligere hovedkvarter. Mitt første møte med Brussel var nettopp her. I 23 grader og strålende sommervær allerede tidlig i april må jeg innrømme at jeg tenkte "Denne byen kan jeg bo i".

De fleste velger nok øl på Café Belga, men du får selvsagt også både vin og alkoholfrie drinker her. I tillegg har de et lite kjøkken som serverer småretter til hyggelige priser. Og som med de fleste kafeer i Brussel - beregn litt bedre tid enn du gjør hjemme. Til gjengjeld kan du mer eller regelmessig vente i kø mens du hører hyggelige konserter i sjangre som spenner fra indie-rock til jazz, soul og house. Om du oppholder deg noe særlig mer enn et par dager i Brussel kan du være ganske sikker på at du får et tilbud om å ta en tur nettopp hit.

Café Belga har stort sett alltid åpent, og er perfekt for en enkel søndagsbrunsj. For de som er ivrige på sosiale medier er det selvsagt også hyggelig at stedet har gratis trådløst internett.

Assets: God plass ute så du kan regne med å få en plass i solen. Bra atmosfære. Ungt klientell.

Noen kan nok ta med seg foreldrene sine hit. Personlig ble jeg litt pinlig berørt da pappa insisterte på å be DJen fredags kveld etter 23 om han ikke kunne bytte ut den bråkete musikken med noe fin country i stedet. 

Adresse:
Place Eugène Flagey 18 
1050 Brussels (IXELLES)
 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar